دلنوشت

فرق بین ترمز دیسکی و لقمه ای دچرخه


خلاصه :

دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟

این سوالی است که احتمالا خیلی از شما در زمان خرید دوچرخه با آن مواجه هستید و پاسخ آن مشکل و پیچیده نیست. ترمز های لقمه ای از یک مکانیسم قدیمی بهره می برند و ترمزهای دیسکی به مراتب فناوری جدید تری دارند. در پاسخ به این سوال می توان گفت ترمز های دیسکی به غیر از مواقع خاص بسیار بهتر از ترمزهای لقمه ای هستند. اما باید چند نکته را در نظر داشت.

ترمز لقمه ای

ترمز های لقمه ای سیستم های قدیمی هستند که کماکا از آنها استفاده می شود. کارایی آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با سیستم های ترمز دیسک هیدرولیک نخواهد بود. اما نگهداری آسانی دارند و هزینه نگهداری آنها بسیار پایین است. از این سیستم ترمز در مدل های دوچرخه کوهستان دیگر استفاده نمی شود و یا در مدل های پایین از آن استفاده می شود. از این سیستم ترمز در بعضی از دوچرخه های شهری و یا دوچرخه های جاده استفاده می شود.

ترمزهای دیسکی دوچرخه به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

1- ترمز دیسک مکانیکی

به نوبه خود ترمز های دیسکی بسیار خوب هستند اما نوع مکانیکی آن که عمل انتقال نیرو از کتی ها به کالیپر به وسیله سیم انجام میشود کارایی بسیار ندارد و معمولا این ترمزهای دیسک مکانیکی در دوچرخه های ارزان قیمت استفاده می شود. اگر انتخابی بین ترمز دیسک مکانیکی و لقمه ای دارید همان ترمز لقمه ای بهتر است.

2- ترمز دیسک هیدرولیک

ترمزهای هیدرولیکی که برای انتقال نیرو از کتی ترمز به کالیپیر به جای سیم از روغن مخصوص استفاده می کنند بسیار قوی تر از نو لقمه ای و دیسک مکانیکی هستد. و بهترین انتخاب می توانند برای هر نوع سواری باشند و می توان گفت تنها عیب آنها قیمت بالا آنها است. این سیستم ترمز در آب و هوا بارانی بخوبی عمل می کند. در شیب های تند و یا حتی اگر وزن بالایی داشته باشید باز هم با قدرت عمل می کنند. بنابر این شکی نداشته باشید که ترمزهای هیدرولیکی دوچرخه بهترین انخاب هستند.

بر خلاف باور عموم ترمز های دیسک آسیب پذیر نیستند یا بهتر بگوییم که به راحتی آسیب نمیبینند. و اگر از ست ترمز خوبی استفاده کنید صفحه آنها دچار مشکل نمی شود. تنها رسیدگی که نیاز دارند آن است که هر سال نیاز به هواگیری دارند(که البته بسیار شده من چندین سال هم از این نوع سیستم ترمز استفاده کرده ام و به هواگیری نیاز نداشته اند) و یا در مواردی که استفاده زیادی در مسیرهای خاکی داشته باشید باید روغن آنها تعویض شود و یا بعد از گذشت زمان لنت های آنها نیاز به تویض دارد. که این نگهداری را خودتان می توانید انجام دهید که آموزش نگهداری و سرویس ترمز هیدرولیک دوچرخه را در مجله دوچرخه و طبیعت می توانید مطالعه نمایید. و یا راه دوم سپردن دوچرخه به یک مکانیسین است. و در آخر آنکه اگر یک بار با دوچرخه های مجهز به سیستم ترمز هیدرولیک برانید هیچ زمان دیگری حاضر نخواهید شد دوچرخه ای با سیستم ترمز دیگری را برانید

الی بود خیلی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران