آموزش

پیش یک یلدایی

یلدا در پیش یک(گزارش ۲۹ آذر)


خلاصه :

برنامه فعالیت پیش دبستان یک در شب یلدا

بسم الله الرحمن الرحیم

پيامبر صلي الله عليه و آله :اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجْهِها وَاصْطِناعُ الْمَعْروفِ وَ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَصِلَةُ الرَّحِم ِتُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى الْعُمْرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛

 

صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مى كند.

با سلام خدمت شما سروران گرامی

وقت بخیر، امیدوارم یلدای خوبی را همراه با خانواده گرامی پشت سر گذاشته باشید

در بیست و نهمین روز از ماه آخر پاییز محوریت فعالیت ما در پیش دبستان یک میزان پس از برنامه های همیشگی در صبحگاه بحث مناسبت ملی شب یلدا بود که در این خصوص ابتدا در صبحگاه به گفت و گو با بچه ها پیرامون این مناسبت ملی پرداختیم در ادامه روز نیز بچه ها پس از بازی با اسباب بازی(مطابق دوشنبه ها) به سراغ ساخت کلاژ انار رفتند و در اخر نیز روز خود را با دیدن یک پویا نمایی پیرامون شب یلدا به پایان رساندند که انشالله در این گزارش به شرح این فعالیت ها خواهیم پرداخت.

چرا در پیش دبستان یک شب یلدا را ارج نهادیم

شب یلدا یکی از جشن های ملی ایرانیان از کهن تا کنون بوده است که بدون شک در قلب اصل مهم پرورش هویت ملی در اصول یازده گانه میزان جای دارد.

حال شاید برایمان سوال باشد که چرا باید هویت ملی را در کودکانمان پرورش دهیم؟

در دنیای پیرامون امروزمان که دنیای دیجیتال و رسانه ها بوده و دسترسی به فرهنگ سایر نقاط دنیا از جمله غرب بسیار آسان است و غرب بشدت بدنبال تبلیغ و صادر کردن فرهنگ خود به سایر کشور ها می باشد بدلیل آنکه بسیاری از این فرهنگ های وارداتی، متناسب با فرهنگ ملی و مذهبی ما نبوده ، ما نیز باید تلاش بنماییم هویت های ملی خود مانند شب یلدا و نوروز را که اتفاقا در بحث مذهبی ما نیز به رسوم آن از جمله صله رحم بسیار تاکید شده  ارج نهاده و به کودکان خود نیز آموزش دهیم تا عزیزانمان را بیش از پیش وابسته به فرهنگ غنی خودمان بنماییم.

فعالیت های یلدایی پیش دبستان یک

فعالیت اولی که پیرامون این جشن ملی شکل گرفت بحث گفت و گو با نوآموزان بود.ابتدا نوآمزان درباره این شب آنچه می دانستند با سایر همکلاسی ها و معلمان خود به اشتراک گذاشتند و سپس معلمان نیز نکاتی را درباره آن با دانش آموزان مطرح کردند که غالب صحبت ها پیرامون رفتن به خانه اقوام و مخصوصا بزرگترها بود. اما نکته مهمی که ما معلمان می بایست به آن اشاره می کردیم بحث رفت و آمد ها در ایام کرونا بود که به کودکان دراین باره اینگونه توضیح داده شد که با توجه به این بیماری منحوس آنها لازم است تمام و کمال به حرف پدر و مادر خود گوش داده و اصراری برای رفتن به میهمانی نداشته باشند.

فعالیت دوم انجام گرفته که مستقیما هدف از انجام آن دست ورزی در کودکان بود و اصل مهم خلاقیت را نیز در دل خود جای داده بود انجام کلاژ انار بود به این صورت که ابتدا ما به نوآموزان برگه هایی را که در آن یک انار رنگ نشده منقش شده بود را دادیم و سپس کاغذ های رنگی قرمز برای پوسته انار و سبز برای برگ  انار به آن ها داده شد پس از آن بچه ها می بایست کاغذ های رنگی خود را به هر اندازه که مورد دلخواه خودشان بود با قیچی ریز کرده و پس از آن به محل مورد نظر روی برگه  میچسباندند. در انتها همه بچه های حاضر در آن روز انارهای خودرا با این ابزار درست کرده و به خانه بردند.

فعالیت سوم مناسبتی که در اخرین دوشنبه پاییز سال هزاروچهارصد انجام گرفت تمشای یک پویا نمایی و گفت و گو پیرامون آن با بچه ها بود.موضوع اصلی این پویا نمایی شب یلدا و رفتن به خانه بزرگتر ها بود که البته در دل خود بحث مقابله با ترس در کودکان را نیز جای داده بود که درباره آن موضوع نیز با عزیزانمان به گفت و گو پرداختیم.

انشالله با یاری شما عزیزان بحث هویت ملی را در کودکانمان ارج نهاده و بچه هایی مومن و عاشق وطن تحویل جامعه خود بنماییم.

در انتها لازم می دانم از بابت کم بودن عکس و فیلم در این گزارش عذرخواهی کرده و انشالله گزارش های بعدی را با عکسها و فیلم های بیشتر تقدیم شما بزرگواران خواهم کرد.

با تشکر

ومن الله توفیق

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران