بدون مجموعه

کاربرد های نسبت طلایی

در علوم مختلف


خلاصه :

نسبت طلایی یک نسبت ریاضی است که در طبیعت نیز به وفور یافت می‌شود. 

به نام خدا

 

نسبت طلایی زمانی به دست می‌آید که یک پاره‌خط به دو بخش تقسیم شود و اگر بخش طولانی‌تر (a) را بر بخش کوتاه‌تر (b) تقسیم کنیم، برابر با تقسیم مجموع (b) + (a) بر (a) باشد که هر دو مقدار برابر با 1.618 هستند.

 

 

نسبت طلایی در آناتومی بدن انسان

با توجه به پیوند بین ریاضیات و طبیعت، جای تعجب نیست که بدن انسان نیز نمونه هایی از نسبت طلایی را داشته باشد. از نسبت بازوی انسان (طول انگشت در رابطه با ساعد و بازوی فوقانی) تا رابطه ی بین استخوان های بدن که عدد 1.618 می باشد. مارپیچ طلایی را براحتی می توان در بدن انسان پیدا کنیم بطور مثال در گوش و صورت انسان که این نسبت کاملا در آنها مشخص است.

 

نسبت طلایی در هنرهای زیبا

در هنرهای زیبا این نسبت بیشتر دیده می شود بطوریکه با نگاه به برخی از آثار لئوناردو داوینچی پی به این موضوع می بریم که او اغلب برای خلاقیت در اثر خود از نسبت طلایی استفاده کرده است. نقاشان وقتی که تصویری را ترسیم می کنند ابتدا تصویر طلایی را تعیین می کنند و سپس به سمت طرح می روند. نسبت طلایی بر روی تصاویر آنها هارمونی باورنکردنی را ایجاد می کند. 

 

نسبت طلایی در عکاسی

نسبت طلایی، جایگاه ویژه ای در عکاسی دارد. هنگامی که شما وظیفه عکاسی از یک تصویر جالب را بر عهده دارید، نسبت ها و مقیاس ها بسیار مهم هستند و در زمان عکاسی بایست تنظیمات سوژه ی خود به گونه ای، براساس مارپیچ طلایی Spiral Golden -روی نقطه کانونی تصویر در منحنی مارپیچ باشد

 

نسبت طلایی در معماری

استفاده از نسبت طلایی در معماری پیشینه ای تاریخی دارد و به اهرام بزرگ مصر باز می گردد.نسبت طلایی در مشهورترین برج ها و سازه های ساخت بشر از معبد پارتنون گرفته تا کلیسای جامع نوتردام لائون و تاج محل نیز دیده می شود.

 

 نسبت طلایی در فضا !!

مارپیچ فیبوناچی در کهکشان های مارپیچی که کهکشان راه شیری نمونه ای از آن ها می باشد وجود دارد. علاوه بر این نسبت قطرهای سیاره زحل و حلقه هایش و یا فاصله بین سیاره زهره و زمین از خورشید این نسبت الهی را در دل خود گنجانده اند و....

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران