رویدادهای مدرسه

شماره ۳

گزارش فعالیت کلاس فکرانه ( گفتگو ) ۳


خلاصه :

گزارش هفتگی فعالیت‌های کلاس فکرانه خدمت شما عزیزان ارائه می گردد.

گفتگو و پویا نمایی

عنوان : احترام و ارج نهادن به اعضای خانواده

مهارت های ارتباطی،اخلاقی،اجتماعی

در آغاز کلاس در مورد حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) و رابطه ایشان با یکدیگر صحبت و گفتگو شد. 

بعد از بچه ها سوال شد که با خواهر و برادر کوچک تر یا بزرگتر باید چگونه رفتار شود و در آخر کلاس پویانمایی مهارت های زندگی با موضوع احترام به اعضای خانواده پخش گردید.

 

قصه گویی

عنوان: امانت داری

اهداف: آشنایی با امانت داری ، افزایش دقت و تمرکز و آشنایی با واژگان وکلمات 

اصل: اصل تقید به ارزش های دینی و مهارت های اخلاقی و اجتماعی

امروز داستان بازرگانان رو داشتیم 

به نام خدا یکی بود یکی نبود یک بازرگانی بود تو مغازه اش آهن داشت یکی از روزها تصمیم گرفت چند روزی رو بره مسافرت برای همین آمد پیش یکی از بازرگان های دیگه آهن ها را امانت بگزارد 

بازرگان دوم آهن ها رو گرفت ولی وقتی صاحب آهن از مسافرت برگشت بازرگان دوم گفت آهن ها رو موش خورده!

صاحب آهن هم فهمید که دوست بازرگانش فریبش داده چون موش که آهن نمیخوره!

چند روز بعد بازرگان اول دید که گاو دوستش از خانه بیرون رفته و تصمیم گرفت که گاو را پنهان کند

وقتی دوست بازرگانش آمد پرسید گاوهای من کجاست؟ گفت گاوهای تو رو پرنده ها باخودشون بردن! تعجب کرد و گفت که نمیشه

بازرگان گفت وقتی که موش ها آهن بخورن پرنده ها هم گاوها رو می برند!

دوست بازرگان ازکرده ی خودش پشیمان شد و آهن ها رو به دوستش داد.

بعد از قصه با نوآموزان در مورد قصه گفتگو شد. 

 

بازی فکری

 عنوان : بازی شعبده باز ، انو ، نیکی ماک

اهداف : افزایش دقت و تمرکز ، هماهنگی بین عضلات چشم ودست ، افزایش اعتماد به نفس 

اصل : آزادی عمل حداکثری ، اصل پرورش خلاقیت،مهارت های ذهنی

امروز بچه ها با بازی شعبده باز آشنا شدند

کوچکترین بازیکن شروع کننده بازی خواهد بود. او باید اولین کارت را برگرداند و در کنار کارت های دیگر در وسط بازی قرار دهد.

 

اکنون تمامی بازیکنان باید بر اساس تصویر کارت برگردانده شده شروع به چیدن وسایل شعبده بازی دست خود نمایند، اما برای صحیح چیدن این وسایل باید به 3 شرط زیر توجه کنند:

 

وسیله ای که تصویر آن به صورت رنگی روی کارت چاپ شده، باید پس از چیدن وسایل توسط بازیکن، دیده شود.

وسیله ای که تصویر آن به صورت خاکستری روی کارت چاپ شده، باید پس از چیدن وسایل توسط بازیکن، دیده نشود.

وسیله ای که تصویر آن روی کارت نیامده است، نباید در آن دور از چیدمان استفاده شود.

اولین بازیکنی که بتواند وسایل شعبده بازی را مطابق با کارت برگردانده شده، بچیند، سریع اعلام می کند، مثلا می گوید: تمام، حال اگر چیدمان او صحیح بود، کارت را برای خودش بر می دارد و اگر وسایل را اشتباه چیده باشد، سایر بازیکنان می توانند به چیدن ادامه دهند تا اولین نفری که اینکار را درست انجام دهد و کارت را برای خودش بردارد.

پایان بازی:  

بازی زمانی به پایان می رسد که کارت های وسط بازی تمام شود و بازیکنی که کارت بیشتری جمع کرده باشد، برنده بازی خواهد بود. ممکن است بازیکنان به توافق برسند که اولین بازیکنی که بتواند مثلا 5 کارت جمع کند، برنده بازی خواهد بود.

بچه ها از بین بازی شعبده باز ، اونو و نیکیماک یکی رو انتخاب کردن

گفتگو

عنوان : تابلو مسئولیت ها

اهداف : مسئولیت پذیری. 

اصل: آزادی عمل حداکثری ، اصل درونی کردن انگیزه ها

امروز بچه ها مقداری با شعر به نام خدا آشنا شدند. بعد در مورد مسئولیت صحبت شد و قرار شد بچه ها مسئولیت های خودشون رو که کنار اتاق بازی زده شده انتخاب کنند 

مسئولیت ها مانند مرتب کردن کتاب های اتاق فکرانه (گفتگو)، کمک به انداختن و جمع کردن سفره ، مسئول توپ های بازی و...

قصه گویی نوآموزان

عنوان: مکعب قصه گویی

اهداف : خلاقیت در گفتار ، افزایش اعتماد به نفس ، گفت و گو در جمع ،  

اصل: آزادی عمل حداکثری، اصل یادگیری مبتنی برتلاش متربی ، اصل پرورش خلاقیت 

بچه ها ۲ گروه شدند و هر کدام از بچه ها با ریختن ۴تاس و دیدن عکس های روی تاس در موردشان داستان می گفتند

روش های بازی مکعب قصه گویی : 

اسباب‌بازی فکری مکعب های قصه گویی 9 تاس دارد و برای انجام این بازی سه روش وجود دارد. در روش اول هر 9 تاس را با هم ریخته و بر اساس شکل‌های تاس یک قصه می‌گوییم.

قصه را با عبارت یکی بود یکی نبود شروع کرده و با توجه به تصاویر روی تاس‌ها یک قصه را شروع کرده و ادامه می‌دهیم. در روش دوم یک موضوع یا عنوان برای داستان خود انتخاب کرده و سپس تاس‌ها می‌ریزیم.

مثلاً «خاطرات تابستان» یا «یک روز در ساحل دریا» می‌تواند عنوان داستان یا قصه شما باشد. بعد با توجه به تاس‌ها و موضوع انتخاب‌شده یک داستان می‌سازیم یعنی داستان باید طبق عنوان انتخابی و محتوای داستان بر طبق شکل روی تاس باشد.

در روش سوم تاس‌ها را بین بازیکنان تقسیم کنید. مهم نیست که تاس به تعداد مساوی به بازیکنان نرسد.

یکی از بازیکنان تاس‌های خود را ریخته و یک موضوع داستان را انتخاب کرده و بر اساس تاس‌ها آن را شروع می‌کند.

بازیکنان دیگر باید بر اساس تاس‌های خود داستان را ادامه دهند تا داستان شکل‌گرفته و به پایان برسد.

بازی مکعب های قصه گویی یک چالش اصلی دارد که همان ساختن یک قصه و داستان است و کسی برنده بازی نخواهد بود.

توضیحات بازی مکعب قصه گویی روش اصلی بازی است اما ما در مدرسه  با توجه به اهداف خود قوانین بازی را تغییر می دهیم. 

سپاس از داستان گویی پویا و جالب توجه تون. هم تعاملی ست، هم‌چندصدایی و هم نکات اموزشی در خلالش دارد. خداقوت. همواره خلاق و رو به رشد باشید...

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران