آموزش

شماره ۱۰

گزارش فعالیت کلاس فکرانه ( گفتگو ) ۱۰


خلاصه :

گزارش هفتگی فعالیت‌های کلاس فکرانه خدمت شما عزیزان ارائه می گردد.

 

بازی فکری 

عنوان: بازی دکتر اکتشاف

اهداف: 

تقویت هماهنگی چشم و دست

تقویت سرعت عمل کودکان

قدرت حل مساله

تمرین ایجاد ارتباط موثر

 

اصول پیش دبستان: مهارت های ذهنی

اصول روش میزان: یادگیری مبتنی بر تلاش و شادابی و نشاط

روش اجرا:

در این بازی، به هر شرکت کننده سه لوله آزمایش و شش توپک رنگی در سه رنگ متفاوت داده می‌شود. برای شروع، شرکت کننده هر دو توپک با رنگ مشابه هم را در یک لوله آزماش قرار می‌دهد، بنابراین هر بازیکن در هنگام شروع، سه لوله آزمایش دارد که در هر کدام دو توپک هم‌رنگ قرار داده است. بعد از آماده شدن مقدمات بازی، کارت‌های الگو که به صورت برعکس بین بازیکنان قرار داده شده است را یکی یکی برمی‎‌گردانیم و هر بازیکنی که زودتر بتواند لوله‌های آزمایش خود را به همان ترتیب کارت الگو درست کند، کارت را دریافت می‌کند و برنده آن دست محسوب می‌شود. آنقدر بازی را ادامه می‌دهیم تا تمام کارت‌های الگو بازی شوند و در نهایت کسی که بیش‌ترین کارت را دریافت کرده است برنده بازی معرفی می‌شود.

شاید تا این‌جا، بازی هیجان‌انگیز احساس نشود؛ اما دو قانون کلی و بااهمیت این بازی، هیجان و رقابت را نیز با خود به بازی دکتر اکتشاف می‌آورند و اما آن دو قانون، دست زدن به توپک ها و افتادن توپک‌ها ممنوع. یعنی تمام مراحل جابه‌جایی توپ ها و ساختن الگو باید بدون دست زدن و یا افتادن توپ ها و فقط توسط انتقال از لوله‌های آزمایش به هم انجام شود، چراکه به هر حال این توپ‌ها مواد شیمیایی خطرناک هستند و نباید با دست لمس شوند و یا جایی را آلوده کنند پس حسابی حواستان را جمع کنید چرا که اگر این قوانین را زیر پا بگذارید آن دست را باختید و بازی را به حریف خود واگذار کرده‌اید.

تقویت هماهنگی چشم و دست

هماهنگی چشم و دست دارای اهمیت زیادی است و موجب انجام بهتر کارهای ظریف با دست می‌شود. به طور معمول قبل از مشغول شدن دست‌ها برای شروع کاری، چشم‌ها روی آن هدف تثبیت می‌شوند و بعد از دریافت اطلاعات و تشخیص موقعیت، دست شروع به کار می‌کند و عدم برخورداری از این مهارت موجب می‌شود کودک در انجام فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل شود و آموزش و یادگیری او را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. در بازی دکتر اکتشاف کودک هم‌زمان که الگو را می‌بیند باید با دستانش شروع به جابه‌جایی توپ‎‌ها کند و سعی می‌کند توپ‌ها را لمس و یا به زمین نیاندازد. همین امر موجب هماهنگی چشم و دست کودک می‌شود.

تقویت سرعت عمل کودکان

سرعت عمل لازمه انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره است تا با انجام کارها با سرعت بیش‌تر و البته دقت عمل کافی به نتیجه بهتری برسیم. سرعت عمل در هر سنی ضروری است پس بهتر است از کودکی به تقویت آن بپردازیم. بازی دکتر اکتشاف با رقابتی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود هر بازیکن بخواهد زودتر الگوها را بچیند و برنده شود و به همین سبب سرعت عمل را تقویت می‌کند.

بازی دکتر اکتشاف

قدرت حل مساله

این مهارت موجب می‌شود در کوتاه‌ترین زمان بهترین تصمیم را بگیریم تا ما را به حل مساله‌ای که پیش رو داریم، برساند. این مهارت در تمام برهه‌های زندگی و همیشه به کار می‌آید و در دنیای سراسر مساله که همیشه در معرض تصمیم‌گیری قرار داریم بسیار خوب است تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم و از نتیجه حاصل شده خرسند باشیم و حس پشیمانی حاصل از یک اشتباه و انتخاب نادرست را کم‌تر تجربه کنیم. بازی دکتر اکتشاف موجب می‌شود کودک با این مهارت آشنا شود و در معرض تصمیم‌گیری قرار بگیرد و بخواهد از بین راه‌های موجود برای رسیدن به الگو، بهترین را انتخاب کند و برنده بازی شود.

تمرین ایجاد ارتباط موثر

همه با نقش برقراری یک ارتباط خوب و سازنده آگاه هستیم که چه‌قدر می‌تواند در آینده و تمام جوانب زندگی تاثیرگذار باشد و نقش‌آفرینی کند. مجموعه‌ی بازی‌های فکری چون غالبا گروهی هستند کودک را در شرایط برقراری ارتباط قرار می‌دهد و او را با شرایط برد و باخت آگاه می‌کند و می‌تواند موجب یادگیری رفتار صحیح نیز بشود. بازی دکتر اکتشاف هم دقیقا در ارتباط با دیگران انجام شده و همراه با رقابت، موجب افزایش مهارت برقراری ارتباط صحیح با دیگران می‌شود.

 

 

حواس پنجگانه ( حس شنوایی)

عنوان: بازی بشنو و پبدا کن

اهداف:

  • پرورش حس شنوایی
  • تقویت ادراک و حافظه شنوایی

اصول پیش دبستان: مهارت های ذهنی

روش اجرا:

روش انجام بازی به این ترتیب است که یکی از نوآموزان چشمانش را میبندد و دیگری در گوشه ای از اتاق می ایستد نوآموز باید با توجه به صدای زنگ دوست خود را پیدا کند هرچه صدای زنگ سریع تر باشد به دوست خود نزدیک تر و هرچه صدای زنگ کندتر باشد از دوست خود دورتر میباشد.

 

فلسفه برای کودکان

عنوان: تفاوت ها

اهداف:

  • توانایی حل مسئله
  • ایجاد خلاقیت و ابتکار
  • یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها
  • ایجاد کندوکاو فلسفی

اصول روش میزان توجه به تفاوت های فردی

روش اجرا:

در ابتدای کلاس از نوآموزان سوال شد که تفاوت میان میوه های مختلف در چیست ؟  بعد سوال شد که تفاوت میان موتور و ماشین چیست ؟در ادامه از آنها خواسته شد تا خود موارد دیگری را پیدا کا نند که تفاوت ها و شباهت هایشان را پیدا کنند یکی از اهداف انجام این فعالیت ایجاد سوال در ذهن آنها می باشد. نتیجه گیری  نوآموزان از این فعالیت این است که تفاوت در هر چیزی نشانه ضعف نیست و انسانها هر کدام توانایی خاص خود را دارند و با هم متفاوت هستند

 

نمایش 

عنوان: بازیافت

اصول پیش دبستان: مهارت های اجتماعی

روش اجرا:

در این فعالیت ابتدا برای نوآموزان نمایشی با موضوع انداختن زباله در سطل بازیافت پخش شد و در ادامه درباره بازیافت با نوآموزان گفت وگو شد و به اهمیت انجام کار بازیافت اشاره شد از نوآموزان خواسته شد که در صورت امکان در منازل خود زباله های خشک و تر را از هم جدا کنند در ادامه پویا نمایی مهارت های زندگی در مورد کارخانه بازیافت برایشان پخش گردید.

 

عالیه ، خداقوت 🌺

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

خیلی عالی ممنون بابت گزارش کامل

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران