رویدادهای مدرسه

شماره ۱۵

گزارش فعالیت کلاس فکرانه ( گفتگو ) ۱۵


خلاصه :

گزارش هفتگی فعالیت‌های کلاس فکرانه خدمت شما عزیزان ارائه می گردد.

عنوان : مسواک زدن

اهداف :  نحوه صحیح مسواک زدن فواید مسواک زدن

اصول پیش  دبستان: شناخت بدن و محافظت از آن

اصول روش میزان: درونی کردن انگیزه ها ، یادگیری مبتنی بر تلاش

روش اجرا :

ابتدا به نو آموزان برگه های با نقاشی دندان داده شد و از آنها خواسته شد تا با ماژیک روی دندان هارا رنگی کنند بعد از بچه ها خواسته شد تا با دستمال دندان ها را پاک کنند بعد از انجام این کار از نوآموزان سوال شد که منظور این کار چه بود؟ بعد از صحبت های بچه ها با آنها در مورد اهمیت مسواک زدن روش صحیح مسواک زدن گفتگو شد و در آخر کلیپ جالبی در مورد مسواک زدن تماشا کردن.

 

حواس پنجگانه

عنوان: حس بویایی

اهداف: شناخت حس بویایی . یادگیری حواس بیرونی و درونی

اصول پیش دبستان: شناخت حواس پنجگانه و مهارت استفاده از آن

اصول روش میزان:  یادگیری مبتنی بر تلاش

روش اجرا:

در شروع کلاس برای داشتن یک فعالیت خوب از ادویه هایی خوشرنگ خوش بو و خوش طعم استفاده کردیم  با ورود بچه ها به کلاس  در مورد حواس پنجگانه  با نوآموزان گفت و گو شد بچه ها  حواس  پنجگانه را نام بردند و به عضوهایی که با ان حواس5 گانه را درک میکنیم اشاره کردند.

موضوع امروز کلاس حس بویایی بود که برای بهتر درک کردن این مطلب ادویه ها و موادی که بو دارند را روی میز گذاشته بودیم  ابتدا بچه ها ادویه ها را بو میکردند و با اسم انها اشنا میشدند و بعد با چشمان بسته با بو کردن تشخیص میدادند که چه ادویه ای را بو میکردند این فعالیت برای بچه ها بسیار جذاب بود وبه درک و شناخت حس بویایی کمک شایانی کرد.

 

بازی فکری

عنوان:  بازی چرخ دنده

اهداف: 

توانایی حل مسئله

هنگامی که کودکتان قطعات گیربکس را کنار هم می‌چیند،  در حقیقت توانایی شناسایی مسئله، پیدا کردن راه حل مناسب برای آن، ارزیابی و انتخاب راه حل صحیح و عملی کردن آن را در ذهنش مرور می‌کند و آن را در بازی پیاده می‌کند. این کار به او کمک می‌کند تا در آینده برای هر مسئله‌ای، راه‌حلی داشته باشد.

 

تقویت مهارت‌های ریاضی

قبل از اینکه کودکتان در مدرسه با مفاهیم ریاضی آشنا شود، از طریق اسباب‌بازی‌های مختلف می‌توانید زمینه‌ای برای شناخت مفاهیم فراهم کنید. بازی گیربکس به دلیل اینکه از قطعات متعددی تشکیل شده، مفهوم عدد را به کودک یاد می‌دهد، زیرا کودک باید فکر کند که چه تعداد محور و قطعه و چرخ‌دنده را به کار ببرد تا سازه‌ او شکل بگیرد.

 

تقویت هوش دیداری فضایی

هوش دیداری فضایی کودک با قابلیت خلق مجدد تجارب بصری و دیداری در ذهن و عمل شکل می‌گیرد. اسباب ‌بازی گیربکس با فراهم کردن زمینه خلق و چینش دوباره قطعات به‌صورت سه‌بعدی، به تقویت هوش دیداری فضایی کودکتان کمک می‌کند.

 

تقویت مهارت مکانیکی

آموزش مهارت‌های فنی و مکانیکی در سنین پایین به کودکان دشوار است، اما می‌توانید با کمک اسباب‌بازی‌ها، این مهارت‌ها را به آن‌ها بیاموزید. اسباب‌بازی گیربکس، به دلیل طراحی خاص خود، این امکان را به کودکتان می‌دهد تا با ساختن سازه‌های مختلف مفاهیم علوم مهندسی و فنی را بیاموزد و مفهوم نیرو و حرکت را در قالب یک بازی جذاب درک کند.

 

افزایش قدرت تحلیل و تفکر

کودکتان هنگام بازی با اسباب‌بازی گیربکس، مدام فکرش را به کار می‌گیرد و با بررسی و تحلیل، قطعات را به صورت اصولی کنار هم قرار می‌دهد تا چرخ‌دنده‌ها به حرکت بیفتند. این مسئله باعث تقویت منطق تفکر در کودک می‌شود و او را در آینده از انتخاب‌های نادرستی که نتیجه‌بخش نیست، دور می‌کند.

 

رشد خلاقیت و توانایی‌های ذهنی

اسباب‌بازی فکری گیربکس 30 قطعه، باعث پرورش خلاقیت کودک می‌شود، زیرا کودک یاد می‌گیرد که با جابه‌جایی قطعات، می‌تواند سازه‌های جدید و متفاوتی خلق کند و هیچ محدودیتی در ساختن ندارد.

 

تقویت مهارت هماهنگی چشم و دست

هنگام انجام بازی گیربکس، هدایت دست‌ها با کمک چشم برای برداشتن قطعات، مهارت‌های ظریف حرکتی را در کودکتان تقویت می‌کند و او را برای فعالیت روزمره و کنش متقابل با محیط آماده می‌کند و او را از اختلال‌های حرکتی دور می‌کند.

 

یادگیری رنگ‌ها

در دوران کودکی، رشد ادراک محیطی به سرعت اتفاق می‌افتد. کودک با درک رنگ‌های جهان پیرامون خود، به سرعت جذب محیط پیرامون شده و شناخت بهتری نسبت به اطراف خود پیدا می‌کند. بازی گیربکس 30 قطعه، با تنوع رنگ‌های قطعات، ادراک کودک را از جهان پیرامون و شناخت رنگ‌ها بیشتر می‌کند.

 

تقویت صبر و حوصله

ممکن است کودک بارها بازی گیربکس را بسازد، اما موفق به حرکت قطعات به وسیله چرخ‌دنده نشود. او آن‌قدر این کار را ادامه می‌دهد تا بالاخره چرخ‌دنده‌ به حرکت بیفتد. این اتفاق باعث می‌شود که کودک بیاموزد برای رسیدن به نتیجه، باید صبر و حوصله به خرج بدهد.

 

تقویت حس کنجکاوی

بازی گیربکس، به دلیل داشتن جنبه آموزشی باعث افزایش ضریب هوشی کودکتان می‌شود، زیرا او با کاوش و جستجو در بین قطعات، یاد می‌گیرد که برای خلق کردن، باید از حس کنجکاوی‌اش به خوبی استفاده کند تا از بین مسیرهایی که او را به هدف می‌رساند، با شناخت بیشتر، انتخاب دقیق‌تری داشته باشد.

 

تقویت اعتماد به نفس

کودکتان با اتصال قطعات گیربکس به یکدیگر و درگیر شدن در فرایند ساختن و خلق کردن سازه، احساس غرور و پیروزی می کند. این کار در افزایش اعتماد به نفس او تأثیر زیادی دارد.

اصول پیش دبستان:  مهارت های ذهنی

اصول روش میزان: یادگیری مبتنی بر تلاش .شادی و نشاط

روش اجرا:

وصل کردن صحیح قطعات و چرخ‌دنده‌ها به یکدیگر همراه با اتصال دستگیره به آن، چرخ‌دنده‌ها را به حرکت در‌‌می‌آورد و کودک سازه‌ای متحرک خلق می‌کند. ستون‌های بازی گیربکس امکان ساختن سازه‌های عمودی را فراهم می‌کند و تعداد چرخ‌‌دنده‌ها و قطعات باعث تنوع در ساخت سازه می‌‌شود.

 

قصه گویی

عنوان: قصه گلدان خالی

اهداف: دایره لغات ،مهارت های شنیداری ؛ راست گویی و داشتن شجاعت راستگویی

اصول پیش دبستان: مهارت های کلامی و ارتباطی

روش اجرا:

امپراتور سرزمین چین نیز که به گل‌ها و گیاهان علاقه زیادی داشت پیر شده بود و می‌خواست جانشینی برای خود انتخاب کند که بتواند از گلها و گیاهان باغش نگهداری کند. او روزی فرمانی صادر کرد و با آن فرمان، تمام کودکان آن سرزمین، به قصر فراخوانده شدند. امپراتور دانه‌های گل‌های فراوانی را به بچه‌های سراسر چین داد تا آن‌ها را بکارند و هرکس زیباترین گل را پرورش دهد، جانشین او شود؛ او  به هر کودک گفت که در مدت یک سال گل را پرورش دهند و در پایان آن را به امپراتور نشان دهد تا معلوم شود چه کسی لیاقت جانشینی را دارد؟ پسربچه ای به نام پینگ نیز همراه دیگر کودکان به قصر رفت و بذری گرفت؛ اما دانه گل پینگ رشد نکرد و گلدان او خالی ماند؛ پینگ هم همان گلدان خالی را در پایان یک سال آورد و آن را به امپراتور نشان داد؛ پینگ با گریه گفت: «من، دانه هایی را که شما داده بودید کاشتم و هر روز به آن آب دادم؛ اما جوانه نزد. آن را در گلدان بزرگتر و خاک بهتری کاشتم؛ اما باز هم جوانه نزد. یک سال از آن مواظبت کردم؛ ولی اصلاً رشد نکرد. برای همین امروز با گلدان خالی آمده‌ام».

امپراتور وقتی این حرف ها را شنید لبخندی زد و دستش را روی شانه‌های پینگ گذاشت. بعد رو به دیگران کرد و با صدای بلند گفت: «من جانشین خودم را انتخاب کردم. نمی‌دانم شما این دانه‌ها را از کجا آورده‌اید؛ چون دانه‌هایی را که من به شما داده بودم. پخته بود و غیر ممکن بود که سبز شوند و رشد کنند. من پینگ را به خاطر شجاعت و دلیری تحسین می‌کنم. او را که با شهامت و درستکاری گلدان خالی را آورد. پاداش پینگ که پسری راستگو است این است که جانشین من و امپراتور این سرزمین بشود.»

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران