معرفی

ایران خودرو

دنا جوان

خودروی جدید


خلاصه :

پس از حذف دو محصول پرطرفدار سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید ایران خودرو

اکنون خودروهای خانواده دنا اعضای اصلی سبد محصولات این شرکت به شمار می‌روند. از این رو ایران خودرو در تلاش است تا تنوع محصولات دنا را افزایش دهد. جدیدترین، مجهزترین، قوی‌ترین و گران‌ترین تیپ این خودرو، محصولی است که با نام دنا پلاس جوانان یا دنا جوانان شناخته می‌شود. دنا جوانان نسخه ارتقا یافته‌ای از دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک است که با کسب نام نوستالژیک جوانان، سعی دارد یاد و خاطره پیکان جوانان معروف را زنده کند. بنابراین با خودرویی روبرو هستیم که برخلاف ظاهر خانوادگی خود، ذات جوان و اسپرت دارد و چینی‌های رنگارنگ بازار را به چالش دعوت می‌کند!

بررسی دنا جوانان

دنا یکی از محصولات نسبتا جدید ایران خودرو به شمار می‌رود که از میانه دهه 1390 به خط تولید این شرکت اضافه شد. این خودرو در واقع نسل چهارم سمند است که با ظاهری متفاوت، سعی دارد خود را محصولی جدید جلوه دهد. ایران خودرو مدتی بعد از عرضه نسخه اصلی، دنا پلاس را با تغییرات ظاهری و افزایش امکانات رفاهی و ایمنی به بازار فرستاد. از اواخر دهه 1390 نیز دنا پلاس به موتور 1.7 لیتری توربوشارژر مجهز شد، موتوری که نخستین بار روی سورن توربو نصب شده بود.

دنا جوانان

در حال حاضر چند نسخه متفاوت از دنا پلاس توسط ایران خودرو به تولید می‌رسند. پایین‌ترین تیپ این خودرو دنا پلاس با رینگ فولادی است. یک رده بالاتر از آن دنا پلاس ساده با رینگ آلیاژی قرار دارد. با صرف هزینه بیشتر قادر به خرید دنا پلاس توربوشارژر خواهید بود که به پیشرانه EF7 توربو مجهز است. در نهایت مجهزترین و گران‌ترین تیپ این خودرو نیز دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک است که از گیربکس شش سرعته خودکار بهره می‌برد و البته از نظر آپشن‌ها بالاتر از تیپ دنده‌ای قرار دارد. با این حال به زودی جایگاه محصول پرچمدار خانواده دنا پلاس عوض خواهد شد، چرا که دنا پلاس جوانان یا همان دنا جوانان در راه بازار است. دنا جوانان از نسل جدید پیشرانه EF7 توربوشارژر بهره می‌برد که ایران خودرو آن را EFP نامیده است. نام جوانان نیز یک اسم نوستالژیک است، چرا که حدود پنج دهه پیش به مجهزترین و قوی‌ترین تیپ پیکان اختصاص داشت. بنابراین ایران خودرو سعی دارد با عرضه دنا جوانان به بازار، توجه علاقمندان به قدرت و سرعت را جلب کند و البته محصولی را به عنوان جانشین پیکان جوانان خاطره انگیز به بازار عرضه کرده باشد.

داخل دنا جوانان

همانند طراحی خارجی، در کابین دنا جوانان نیز تغییر محسوسی نسبت به دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک مشاهده نمی‌شود. قطعات فضای داخلی خودرو همچنان مشکی رنگ هستند و بخش‌های دکوراتیو چوبی شکل نیز در قسمت میانی داشبورد مشاهده می‌شوند. طرح این کابین از زمان عرضه نخستین مدل دنا تا به امروز بدون تغییر باقی مانده است و تنها تریم رنگی آن در هر تیپ متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

دنا جوانان

با وجود آن‌که دنا جوانان یکی از محصولات بالارده ایران خودرو محسوب می‌شود، صندلی‌های خودرو فاقد روکش چرم مصنوعی هستند. البته این موضوع در استفاده‌های مرسوم تاثیر مثبتی دارد، چرا که روکش صندلی پارچه‌ای تهویه بهتری نسبت به چرم مصنوعی دارد. با این حال بهتر بود تا فرمان خودرو به روکش چرمی یا پارچه‌ای رنگی مجهز می‌شد. نمایشگر سیستم سرگرمی، پنل تهویه و همچنین اهرم تعویض دنده نیز بدون تغییر نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک، سرجای خودشان قرار دارند.

طراحی دنا جوانان

دنا جوانان در واقع یک تیپ دیگر از دنا پلاس به حساب می‌آید و بنابراین از نظر ظاهری، تفاوت خاصی با سایر نسخه‌های این خودرو ندارد. بیشترین شباهت بین دنا جوانان و سایر تیپ‌های این خودرو را می‌توان در دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک جستجو کرد، چرا که این خودرو شباهت کامل به یکدیگر دارند. حتی طرح رینگ‌های 16 اینچی این خودرو نیز بدون تغییر باقی مانده است و ایران خودرو ترجیح داده تا برای دنا جوانان، طرح رینگ جدیدی را به کار نبرد.

دنا جوانان

سخن گفتن درباره طراحی دنا لازم به نظر نمی‌رسد چرا که طی یک دهه حضور این خودرو در کشورمان، کاربران ایرانی به خوبی با این خودرو و طراحی آن آشنا هستند. به نظر می‌رسد تنها بخش جدید دنا جوانان، عبارت جوانان باشد که در قسمت‌های مختلف این خودرو نصب خواهد شد. به جز این مساله، تفاوت ظاهری دیگری بین دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک و دنا جوانان مشاهده نمی‌شود.

مشخصات دنا جوانان

یکی از بزرگترین تفاوت‌های دنا جوانان و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک، زیر کاپوت این خودرو قرار دارد. پیشرانه این خودرو همچنان از نوع EF7 توربوشارژر است اما با بهینه‌سازی‌های انجام شده، اکنون توان و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. ایران خودرو نسل جدید این موتور را EFP یا EF پلاس نام نهاده است. پیشرانه 1.7 لیتری چهار سیلندر خطی EFP به کمک توربوشارژر حداکثر 161 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. بنابراین 10 اسب بخار قدرت و 25 نیوتن متر گشتاور بیشتری را نسبت به موتور EF7‌ توربوشارژر عادی از دنا جوانان دریافت خواهید کرد. این پیشرانه علاوه بر بهبود راندمان خروجی، اکنون از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 نیز پشتیبانی می‌کند.

دنا جوانان

براساس گفته‌های ایران خودرو، میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد ورودی هوا، منیفولد خروجی دود، توربوشارژ و سیستم خنک ‌کننده این پیشرانه در مقایسه با نسخه‌های پیشین تقویت شده‌اند. این بهبودها در کنار عدم تغییر وزن دنا جوانان، باعث خواهد شد تا شتاب و کشش بهتری را از این خودرو انتظار داشته باشیم. جعبه دنده در نظر گرفته شده برای دنا جوانان نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک است. ایران خودرو اخیرا برند سازنده این گیربکس را تغییر داده است و بنابراین از نظر گیربکس، مشابهت کامل بین دنا جوانان و سری جدید دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک وجود خواهد داشت. بنابر اعلام شرکت سازنده، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.8 لیتر به ازای صد کیلومتر است. باک سوخت دنا پلاس جوانان نیز 60 لیتر فضا دارد و بنابراین در فواصل کوتاه، نیاز به پر کردن مجدد آن نخواهید داشت. سیستم ترمز و سیستم تعلیق دنا جوانان نیز همچون دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک است و رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی برای این خودرو در نظر گرفته شده‌اند.

مشخصات فنی دنا جوانان

نام خودرو

دنا جوانان

کشور سازنده

پرچم کشورایران

سال (طراحی)

1401

موتور

4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور

1645 سی سی

تنفس موتور

توربوشارژ

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

160 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

240 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه

جعبه دنده

6 سرعته خودکار

شتاب 0 تا 100

10.5 ثانیه

حداکثر سرعت

205 کیلومتر در ساعت

وزن

1400 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

4559 طول - 1944 عرض - 1460 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2671 میلیمتر

مصرف سوخت

  • داخل شهر
  • خارج از شهر
  • ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • میزان تولید CO2
  • استاندارد امنیت
  • -
  • 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 60 لیتر
  • یورو 5
  • -
  •  

امکانات و تجهیزات دنا جوانان

دنا پلاس جوانان مجهزترین محصول خانواده دنا پلاس به شمار می‌آید و از این رو امکانات بیشتری را در مقایسه با سایر تیپ‌های این خودرو درون خود جای داده است. بنابر اعلام ایران خودرو، دنا پلاس جوانان نخستین تیپ این خودرو است که به سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش مجهز خواهد بود. این سامانه در کنار سیستم‌های ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز به همراه چهار کیسه هوا،‌ حداقل نیازمندی‌های ایمنی یک خودرو مدرن را در اختیار راننده و سرنشینان دنا پلاس جوانان قرار می‌دهند. علاوه بر موارد یاد شده، دنا جوانان به سیستم کمک به حرکت در سربالایی نیز مجهز شده است که رانندگی در ترافیک را برای راننده آسان خواهد کرد. در زمینه تجهیزات رفاهی نیز دنا جوانان عملکرد رضایت‌بخشی دارد، با این حال همچنان چینی‌ها از این نظر برتر ظاهر می‌شوند. صندلی‌های برقی جلو، سنسور نور و باران، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، دوربین و سنسور پارک عقب و سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر از جمله تجهیزات این خودرو هستند.

امکانات دنا جوانان

کیسه هوا

4 کیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی

سیستم صوتی

صفحه نمایش لمسی، 6 بلندگو

ترمز و پایداری

ABS - ESP

دیگر امکانات

سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد تایرها، استارت دکمه ای و ورود بدون، سانروف، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، سیستم کمکی سربالایی، صندلی های برقی در جلو

رقبای دنا جوانان در بازار

ایران خودرو در پایان بهار 1402، قیمت دنا جوانان را بیش از نیم میلیارد تومان اعلام کرد. البته این قیمت بدون احتساب پرداخت‌های قانونی است و تنها بهای فروش خودرو به حساب می‌آید. با این حال همچنان قیمت کارخانه دنا پلاس جوانان در مقایسه با نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی آریزو 5 اسپرت، تفاوت فاحشی را تجربه می‌کند. درست است که دنا جوانان براساس یک پلتفرم قدیمی توسعه یافته است که محدودیت‌های بسیاری را برای افزودن ویژگی‌های جدید به وجود می‌آورد، با این حال تفاوت قیمت قابل توجه این سدان اسپرت ایرانی با نمونه‌های چینی مساله‌ای قابل چشم پوشی نیست. علاوه بر آریزو 5 اسپرت، ممکن است در آینده تارا اتوماتیک نیز با پیشرانه EFP‌ روانه بازار شود. بنابراین شاهد رقابت دو محصول ایران خودرو خواهیم بود که براساس دو پلتفرم جدید و قدیمی محصولات پژو توسعه یافته‌اند اما از نظر مشخصات فنی به یکدیگر شباهت دارند. در صورتی که تصمیم ایران خودرو برای عرضه تارا اتوماتیک با پیشرانه EFP‌ عملی شود، می‌توان به عرضه یک رقیب جدی برای دنا جوانان امید داشت. در غیر این صورت دنا جوانان به صورت کامل در بازار ایران یکه تازی خواهد کرد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران