مقالات

هفت تا از

ضرر هاي باور نكردني نوشابه انرژي زا


خلاصه :

نوشیدنی انرژی زا برای افزایش سطح انرژی، هوشیاری و تمرکز در نظر گرفته شده اند. مردم در تمام سنین آنها را مصرف می کنند و محبوبیت آنها همچنان رو به افزایش است، ولی واقعیت چیز دیگری است.

مضرات مصرف نوشيدني انرژي زا

۱- اعتیاد آوری: ترکیبات اعتیاد آور شامل کافئین و گوارانا میباشند که با مصرف طولانی مدت میتوانند ایجاد وابستگی جسمی کنند. اما از آنجایی که علایم محرومیت از آنها خفیف و تنها ممکن است ایجاد سردرد کنند، اعتیاد به نوشابه های انرژی زا عمدتاً جنبه روانی دارد.

۲- مصرف زیاد نوشابه های انرژی زا موجب اسهال، تهوع، استفراغ، دل درد، و بی خوابی میشود.

۳- اختلال در الکترولیتهای بدن، بی نظمی ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب (حتی تپش قلب)، کم آبی بدن و بی خوابی میتوانند اثرات کوتاه مدت آنها باشد.

۴- نوشابه های انرژی زا تمام مضرات نوشابه های گاز دار را نیز دارند.

۵- مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهند، در نتیجه مصرف آنها در حین انجام فعالیت های ورزشی شدید و سنگین که فشار خون و ضربان قلب ورزشکار افزایش می یابد، خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز عوارض قلبی- عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته های قلبی و مغزی گردد.

۶- درصد بالای انواع کربوهیدراتها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا  برای سلامت دهان و لثه ها مضر بوده و در صورت  رعایت نکردن  بهداشت دهان و دندان می تواند به فساد دندانها منتهی گردد.

 

۷ – در هم آمیختن نوشابه های انرژی زا و الکل و یا مصرف همزمان آنها خطرناک است.مشروبات الکلی و نوشابه های انرژی زا هر دو باعث کم آبی بدن میگردند. کم آبی متابولیزه شدن الکل را کاهش داده و احتمال بروزمسمومیت از الکل را افزایش می دهد. همچنین مصرف همزمان نوشابه ها ی انرژی زا و مشروبات الکلی باعث بروز ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب می شود.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران