دلنوشت

لاک پشت های عظیم الجثه


خلاصه :

درباره لاک پشت های عظیم الجثه جزیره گالاپاگوس

لاک پشت های گالاپاگوس

از بزرگترین انواع حیواناتی که در دنیا وجود دارد و از زمره ی خزندگان به شمار می روند ،لاک پشت های بزرگ و عظیم الجثه ای هستند که در جزیره ی گالاپاگوس زندگی می کنند. جزیره ی گالاپاگوس ، جزیره ای واقع شده در شرق اقیانوس آرام است و به نوعی زادگاه این لاک پشت های بزرگ و البته کهن سال، محسوب می شود. می خواهیم در الی گشت به همراه شما، سفری به این جزیره برای دیدار با این لاک پشت های گالاپاگوس داشته باشیم. لطفا با ما همراه باشید.

لاک پشت های گالاپاگوس
مطالب مرتبط:
رودخانه اسرار آمیز که حیوانات را زنده آب پز می کند!
حیوانات چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟

این لاک پشت های غول پیکر در جزیره ی گالاپاگوس زندگی می کنند. برخی از آن ها وزنشان به ۴۰۰ کیلو می رسد و از این نظر جز سنگین وزن ترین خزنده ها و گونه های حیوانی موجود در عالم هستی هستند. طول این حیوانات اغلب به ۲ متر هم می رسد. البته گونه های جوان و کوچک تر این لاک پشت ها  وزنشان به ۲۷ الی ۳۰ کیلوگرم می رسد و از نظر قد و قواره نیز، از لاک پشت های دیگر کوتاه ترند. به طور متوسط، وزن یک لاک پشت بالغ در صورت نرمال به ۲۲۷ کیلوگرم می رسد. یکی از ویژگی هایی که این لاک پشت ها را منحصر به فرد کرده است این است که، آن ها عمر بسیار طولانی نسبت به گونه های جانوری و نوع بشر دارند. برخی از این لاک پشت ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال و یا حتی بیشتر نیز، عمر می کنند. در حال حاضر پیرترین لاک پشتی که شناسایی شده اند، در داخل جزیره ی گالاپاگوس زندگی کرده و ۱۷۰ سال سن دارد و از نوع لاک پشت های عظیم الجثه گالاپاگوس، هستند. البته لازم به ذکر است که جزیره ی گالاپاگوس در اکوادور، تنها جزیره ای نیست که این گونه های عظیم الجثه ی خزندگان در آن زندگی می کنند بلکه در تمام دنیا و در قاره های مختلف این حیوانات حضور دارند و تنها دلیلی که این جزیره را با نام این لاک پشت بزرگ می شناسند شاید این است که این است که، این جزیره از این لاک پشت ها به عنوان یک جاذبه هم نگاه می کند.

لاک پشت جوان تر گالاپاگوس

لاک پشت های غول پیکر، انواع مختلفی دارند و در حال حاضر، ۵۰ گونه از آنان شناسایی شده اند. شیوه ی زندگی این حیوانات به صورت دسته جمعی است و گروهی است. معروف ترین نوع این خزنده، همان لاک پشتی است که به تازگی در جزیره گالاپاگوس اکوادور با تخمین ۱۰۰ سال و یا حتی بیشتر نیز، کشف شده است. لاک این حیوان می تواند تا بیش از ۱ متر رشد داشته باشد. جاورشناسان، معتقد بودند که پیش از آن که انشان به جنوب شرقی اروپا پا بگذارد، در حدود سه میلیون و سیصد هزار سال پیش، تیتانوچلون (Titanochelon)، نوعی لاک پشت بسیار غول پیکر تر از لاک پشت های فعلی، گونه اش در غرب اروپا ناپدید و منقرض شده است. اما محققان اسپانیایی، در جنوب شرقی اسپانیا، به فسیل ها و بقایایی از این حیوان از قسمت دست و پاهایش، دست پیدا کردند که با تخمین سن این بقایا، به ۲ میلیون سال پیش رسیده اند. کشف جدید محققان اسپانیای باعث شد همه به این نتیجه برسند که شاید این لاک پشت ها مهاجرت کرده و مکان زندگی خود را عوض کرده اند و آن ها دارند در مکان اشتباهی به دنبال شواهد و مدارک می گردند. در واقع در حدود یک میلیون و سیصد هزار سال، این لاک پشت دیر تر از آن چه محققان فکر می کردند ،منقرض شده است و اصلا دور از دسترس نیست که در اکتشافات بعدی، این عدد کمتر هم بشود. یکی از عواملی که بیان می شود که باعث انقراض ابن لاک پشت های غول پیکر شده است، شکار این حیوانات توسط شکارچیان بوده است. محققان در حال بررسی این فرضیه هستند که شاید لاک پشت گالاپاگوس، از باقی ماندگان همین لاک پشت های منقرض شده باشند.

گیاهخواری لاک پشت های گالاپاگوس

تیتانوکلون ها، از جمله لاک پشت هایی بودند که طول لاک آن ها رشدی بیشتر از ۲ متر داشته و حتی از لاک پشت های جزیره ی گالاپاگوس هم، عظیم الجثه تر بوده اند. با توجه به فسیل های به دست آمده دراقیانوس هند، این موضوع به میان می آید که حدود نیمی از لاک پشت های شناخته نشده، تقریبا این لاک پشت ها در هر سرزمینی به غیراز قطب جنوب واسترالیا، زندگی کرده اند. از دیگر عواملی که دانشمندان عامل انقراض این لاک پشت دانسته اند، گرمای هوا و حضور مردم و شکارچیان بوده است، دقیقا دلایلی که در حال حاضر باعث کوچ این حیوانات می شود. از عللی که می توان برای رشد این لاک پشت ها نام برد این است که ،حرکت کند این حیوانات و نوع مواد غذایی که مصرف می کنند در کنار گرمی هوا، باعث رشد بی اندازه ی این حیوان در طول عمرش می شود. از این عوامل رشد لاک پشت ها در زمانی که هوای قاره ی اروپا وارد دوره ی سرد شدن هوا شده است می توان به عنوان قاتل این حیوانات نیز نام برد. عجیب است؟ برایتان توضیح می دهیم. در بالاتر اشاره کردیم که عاملی چون گرمای هوا باعث افزایش طول و عرض این حیوان می شود. در واقع تاثیر آب و هوای گرما بر روی این حیوان اینگونه است که باعث شده است که گیاهان بیشتری رشد کنند و در نتیجه این حیوانات، غذای بیشتری برای خوردن داشته باشند که یکی از دلایل مهم رشید این لاک پشت ها همین بوده است.

لاک پشت های جوان گالاپاگوس

تصور کنید که هوا رو به سرد شدن گذاشته است، لاک پشت های کوچکتر توانستند برای خودشان سرپناهی پیدا کنند و به بقایشان ادامه دهند اما لاک پشت های غول پیکر به علت جثه ی بزرگشان موفق به حفر لانه برای خود نشدند و در نتیجه منقرض شده اند. یکی دیگر از تاثیراتی که سرما بر روی زندگی این جانوران و انقراض گونه ی آن ها گذاشت این بود که این لاک پشت ها بر خلاف لاک پشت های کوچکتر باید مدت زمان بیشتری بر روی تخم های خود می خوابیدند اما، شرایط آب .و هوا مانع از این کار می شد و یا شرایط را بسیار برایشان سخت می کرد.

مقایسه اندازه ی لاک پشت 
با نوع کوچک تر گالاپاگوس

در این میان یک نکته ی کاملا مشخص وجود دارد و آن هم این است که انسان های باستانی که این حیوانات را شکار می کردند کمترین نقش را در انقراض این حیوانات داشته اند و عاملین اصلی انقراض گونه ی این لاک پشت، سردی هوا و بزرگی جثه ی خودشان بوده است. در انتها، شما برای دین این لاکپشت های غول پیکر می توانید به صورت متمرکز به جزیره ی گالاپاگوس در اکوادور و یا سواحل اقیانوس هند مراجعه کنید.

۴ سال پیش
درود بر تو

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران