آموزش

دیدگاه بوعلی سینا در موضوع خواب


خلاصه :

خواب یکی از مهمترین مکانیسم های منطبق با خلقت انسان است.

(به نام خدا)

 

خواب یکی از مهمترین مکانیسم های منطبق با خلقت انسان است که صحت و سالمت آن و یا از سویی دیگر اختالل در آن می تواند بر سالمت کل بدن تأثیر گذار باشد. شیخ الرئیس بو علی سینا )089 – 7901 ) پزشک نامدار ایرانی بر اساس مکتب طب مبتنی بر مزاج، همواره بر حفظ سالمتی بعنوان مهمترین اولویت بهداشتی تأکید داشت. مکتب طب سنتی ایرانی رعایت اصولی را ضمانت کننده بقاء سالمتی و همچنین مقدم ترین اقدام در درمان بیماریها معرفی می نماید. بوعلی سینا می فرماید: " مهمترین اقدام در حفظ سالمتی فعالیت بدنی است و پس از آن اصالح تغذیه و پس از آن اصالح خواب".

 

مکانیسم خواب:

از دیدگاه طب سنتی ایران خواب زمانی اتفاق می افتد که طبیعت حرارت بدن را بسمت داخل هدایت نموده و اثر آن بر روی رطوبات داخلی موجب ایجاد بخارات در بدن می شود. این بخارات با سست نمودن اعصاب موجب خواب می شود.

 

ویژگیهای خواب خوب:

خواب مناسب خوابی است که در ابتدای شب، پس از خالی شدن معده از غذا، بصورت عمیق و پیوسته، همراه با کمی تعریق و متغیر از 6 تا 79 ساعت می باشد. خواب بالفاصله بعد از غذا موجب نفخ و و رؤیاهای ترسناک و خواب با شکم خالی موجب الغری و ضعف ذمی شود. بهترین زمان خواب، هنگام تاریکی طبیعی یعنی شب است. هر ساعت خواب پیش از نیمه شب، بسیار بیش از خوابیدن پس از نیمه شب ارزش دارد.

 

عوارض خواب در طول روز:

از دیدگاه بوعلی سینا خواب در طول روز موجب سستی و کسالت، بوی بد دهان، کاهش حافظه، کاهش اشتها، تیره شدن رنگ پوست، بزرگی طحال و ظهور برخی بیماریها مانند رینیت در بیشتر افراد می گردد.

 

ویژگیهای محل خواب:

معتدل از لحاظ دما و رطوبت، آرام و کم نور، فارغ از هیجان بیش از حد و یا مجادله قبل از خواب، بستر نرم و با فاصله از زمین، اجتناب از خوابیدن در زیر نور مستقیم خورشید و ماه از توصیه های طب سنتی ایران برای محل خواب می باشد. بستر خواب می بایست صرفاً جهت خواب استفاده شود و از مطالعه یا غذا خوردن و مشغولیت های دیگر اجتناب شود. در هنگام خواب بهتر است سر با یک پارچه نازک پوشیده باشد.

 

شیوه خوابیدن:

بهتر است ابتدا برای مدتی به پهلوی راست و سپس به پهلوی چپ خوابید. هنگام خوابیدن باید روی شکم پوشیده و گرم نگهداشته شود. از به پشت خوابیدن بعلت تجمع ترشحات و خوابیدن طوالنی مدت بر روی صورت بعلت اختالل در خونرسانی به پوست اجتناب شود. 

۳ سال پیش
خوبه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران