بدون مجموعه

..........

تاثیر خط خوش در زندگی روزمره

..........


خلاصه :

خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش‌نویس نام دارد

تاثیر خوشنویسی در زندگی روزمره

امروزه نوشتن به آن شکلی که در قدیم از قلم و کاغذ استفاده می کردند، به دلیل وجود تکنولوژی وابسته مثل کامپیوتر، گوشی های هوشمند و غیره کم رنگ تر شده است.

اما طی تحقیقاتی که در آمریکا ( NIH ) به عمل آمده ثابت شده است که نوشتن به وسیله قلم و خودکار بر روی کاغذ که با استفاده از دست صورت می گیرد، ان هم به شکلی زیبا که اصولا خوشنویسی باشد، اثرات مثبتی را بر روی فرد و زندگی او می گذارد.

تاثیر خوشنویسی بر روح و روان:

با ورود رایانه و گوشی های هوشمند، دیگر کمتر کسی به سراغ نوشتن دستی آن هم با خودکار و قلم می رود. درست است که اصولا کار با این ابزار کمی وقت گیر و سخت است و از حوصله فرد خارج است.

اما باید خاطر نشان کرد که همین نوشتار تحریری با قلم و خودکار طی تحقیقاتی که بر روی افراد دارای خط خوش در آمریکا شده ثابت کرده است که می تواند سلسله اعصاب حرکتی را تحت تاثیر قرارداده و فرد را از حالت بی تحرکی و منفعل بودن بیرون بیاورد.

زیرا بر طبق این تحقیقات افرادی که در زندگی روزمره خود کمتر از اعضای حرکتی خود مثل دست ها و پاها کار می کشند، افراد ضعیف تری بوده و زودتر دچار آلزایمر و بیماری های و اختلالات عصبی و ضعف حافظه می شوند.

همچنین طبق امار سلامت و بهداشت جهانی نشان می دهد که نوشتن در قالب خوشنویسی و خط خوش در درمان و پیشگیری از ناتوانی های ذهنی و بهبود فعالیت های مغزی به نحو شگفت انگیزی تاثیر مستقیم دارد و از اختلالات عصبی و روانی مثل افسردگی جلوگیری می کند.

همینطور این نکته لازم ذکر است که با عمل نوشتن به صورت دستی می توان تا حد قابل ملاحظه و چشمگیری استرس را کاهش داد و اگر این نوشتار به صورت خط زیبا و دارای حسن ترکیب و نظم تحسین برانگیزی باشد می تواند باعث ایجاد ذوق و نشاط در فرد گردد.

از دیگر تاثیرات و کاربردهای خوشنویسی در زندگی فردی امروز این است که باعث جلای روح شده و به دلیل زیبایی که خط خوش دارد می تواند به انسان ارامش را هدیه کند.

کاربرد خوش نویسی برای کارت تبریک و دعوت نامه:

شاید نوشتن کارت های تبریک برای یک مهمانی مثل تولد و یا جشن نامزدی ایده خوبی باشد که بتوان هم هنر ایرانی را به نمایش گذاشت و اینکه نشان دهنده هنر و قریحه فرد می باشد. زیرا که نشان دادن هنر دست در این دوره از تکنولوژی حتی برای افراد سخت پسن نیز مطلوب و درخور تحسین است.

دل نوشته و یا نامه دست نویس:

نوشتن بعضی از جملات عاشقانه و زیبا با خط خوش و قرار دادن آن در جایی که می توان را همیشه دید. علاوه بر آنکه باعث بیان احساسات و ارامش در خود فرد می شود، مخاطبی که آن نوشته را نیز می خواند از احساسات عاشقانه طرف مقابل خود لذت می برد، و این شیوه می تواند یکی از تاثیر گذارترین روش هایی باشد که در هر رابطه ای می تواند به ایجاد محبت و محکم تر شدن روابط عاطفی کمک کند.

طراحی پلاک و یا مهر با خوشنویسی:

اگر شما دارای کار و یا بیزنسی هستید که می خواهید یک مهر شخصی با نام خودتان و یا شرکتی که می خواهید داشته باشید، بهتر است که طراحی آن با نوشته خوشنویسی باشد. زیرا علاوه بر آنکه بر اعتبار شغلی تان می افزاید و این کار مهم و ضروری است، باعث ارضای روحیه هنری تان نیز می گردد.

کاربرد خوشنویسی برای طراحی دکوراسیون داخلی:

امروزه استفاده از تابلوهای خط برای زیبا سازی و تزئین دکوراسیون داخلی از جمله منزل می تواند یک کار شیک و باکلاسی محسوب شود.

همینطور می توان قسمتی از حاشیه پرده ها و یا وسایلی که به عنون دکوری در قسمت های خاصی از خانه گذاشته می شود را با خوشنویسی تزیین کرد. این وسایل می تواند از جنس چوب و یا فلز و سایر اقلام باشد که با آمیخته ای از هنر دست می تواند دکوراسیون خانه شما را جذاب تر کند. همینطور نشانه ای از اصالت و قلم ایرانی را به جلوه در آورد.

جایگاه هنر خوشنویسی بر روی لباس و پوشاک:

امروزه جایگاه هنر دست خوشنویسی در پوشاک و مد لباس هم رسوخ کرده است. به طوریکه طراحان مد با استفاده از طرح ها و عکس هایی از خوشنویسی های برتر بر روی لباس ها باعث شده انند تا این هنر هر چه بیشتر جذابیت خود را نشان دهد.

طراحی کاغذ دیواری:

در بعضی از دکوراسیون های داخلی می بینید که از هنر خوشنویسی در طراحی کاغذ دیواری به صورت یک هنر زیبا استفاده می کنند. این کار علاوه بر ذوق و قریحه هنری که فرد دارد می تواند باعث درامد زایی نیز شود. به طوریکه می توان از این هنر دست برای طراحی دیوارهای اتاق در منزل و همچنین اتاق در محل کار نیز استفاده و بهره برد.

کاربرد خوشنویسی در طلا و جواهرات و یا سنگ های قیمتی:

در صنعت جواهرات امروزه استفاده از هنر خوشنویسی جایگاه ویژه ای دارد. به طوریکه استفاده از خط زیبا بر روی سنگ های قیمتی از جمله طلا می تواند تاثیر شگرفی را بر روی مخاطب بگذارد و از لحاظ اقتصادی نیز توجیه پذیر می باشد. همچنین استفاده از پلاک هاهی چرم و یا دست نوشته هایی بر روی گردنبندهایی از نقره، می تواند جایگاه و ارزش خوشنویسی را هر چه بیشتر نشان دهد.

استفاده خوشنویسی در آشپزی

ساده ترین کاربردی که خوشنویسی در آشپزی دارد، همان نوشته های که بر روی شله زرد و یا نذری هایی که در ایام محرم می بینید، می باشد. بنابراین شما می توانید از خوشنویسی برای روی انواع کیک های تولد و شیرنی ها استفاده کنید. زیرا که استفاده از خط خوش بر روی غذا علاوه بر آنکه زیباست باعث افزایش اشتها و ارضای ذوق هنری نیز می شود.

امیدواریم از این مطلب لذت برده و بتوانید از این هنر خوب برای زندگی فردی جهت ایجاد روحیه و همینطور منفعت اقتصادی جهت کسب درآمد و کار بهره بگیرید.

۳ سال پیش
خوب بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران