مقالات

زندگی نامه کوروش کبیر

قسمت سوم


خلاصه :

سلام

دیوار نبشته ها

سه کتیبه کوچک از کوروش بزرگ به زبان های فارسی باستان، ایلامی و اکدی به دست آمده ‌است که بخش هایی از آن آسیب دیده بود.

دو گونه کتیبه های سه زبانه کوروش (CMa,CMc) روی سه بنای جایگاه اصلی پاسارگاد (یا در نسخه های متعدد نوشته شده) به دست آمده است.

 

نخستین بنا (CMa) رواقی است مشرف به جایگاه که «درِ R» نام دارد. این رواق نقش برجسته ای دارد که فرشته ای بالدار را نشان می دهد. این اثر تا اواخر قرن گذشته به عنوان نمونه ای از کتیبه های CMa برپا بوده است. اگر در نظر بگیریم که سازندگان پاسارگاد بر ایجاد تقارن در کارهای تزئینی و به ویژه کتیبه ها، ارجحیت قائل بوده اند، احتمال دارد که سابق بر این حداقل هشت نسخه از این کتیبه روی بنا وجود داشته باشد.

 

در قصر «S» که اغلب آن را «تالار بار» می نامند و «قصر P» که احتمالاً به عنوان محل سکونت کوروش استفاده می شد نیز نزدیک به بیست نسخه از CMa موجود بوده که تنها دو تای آنها تا روزگار ما، در هر قصری یک نسخه، حفظ شده است، دو تا نیز در «قصر S» تا قرن نوزدهم موجود بوده است.

مرگ و مقبره

کوروش کبیر در حدود سال 530 قبل از میلاد در نبرد کشته شد و پسرش کمبوجیه دوم جانشین او شد. او را در مقبره ای هرمی در پاسارگاد که در ایران امروزی قرار دارد به خاک سپردند.

آرامگاه کوروش کبیر در فاصله ی حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد قرار داد. این اثر در سال 2004 میلادی به عنوان زیر مجموعه ی پاسارگاد تحت شماره ی 1106 در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

پیارسال
wwwooooowwww

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران