معرفی

چهل حدیث امام حسن عسکری (بخش اول)


خلاصه :

به مناسبت تولد امام حسن عسکری، چهل حدیث معروف از ایشان را گذاشتم.

1-همانا خداوند متعال، حجّت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجّت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می شناسد و از نهایت عمر انسان ها و موجودات و نیز جریات و حادثه ها آگاهی کامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی داشت، بین حجّت خدا و بین دیگران فرقی نبود.​​​​

 

2-علامت و نشانه ایمان پنج چیز است: انگشتر به دست راست داشتن، خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و مستحبّ)، خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را (در نماز ظهر و عصر) با صدای بلند، پیشانی را ـ در حال سجده ـ روی خاک نهادن، زیارت اربعین امام حسین – علیه السلام – انجام دادن.

 

3- عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می باشد.

 

4- دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دوچیز نمی باشد عبارتند از: ایمان به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان.

 

5- تداوم دوستی و معاشرت با کسی که احتمال دارد سودی برایت داشته باشد، بهتر است از کسی که متحمل است شر - جانی، مالی، دینی و ... برایت داشته باشد.

 

6- مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمایی و یا اینکه بخواهی به دنبال ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هردوی آنها انسان را هلاک خواهد نمود.

 

7- مدارا و سازش با دشمنان خدا - و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) در حالت تقیه - بهتر است از هرنوع صدقه ای که انسان برای خود بپردازد.

 

8- با دوست و دشمن خود خوش گفتار باشید، اما با دوستان مومن به عنوان یک وظیفه که باید همیشه نسبت به یکدیگر با چهره ای شاداب برخورد نمایید، اما نسبت به مخالفین به جهت مدارا و جذب به اسلام به احکام آن.

 

9- نیکویی شکل و قیافه، یک نوع زیبایی و جمال در ظاهر انسان پدیدار است و نیکو بودن عقل و درایت، یک نوع زیبایی و جمال درونی انسان است.

 

10- هرکس دوست و برادر خود را محرمانه موعظه ( پند و اندرز ) کند، او را زینت بخشیده؛ و چنانچه علنی باشد سبب ننگ و تضعیف او گشته است.

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران