بدون مجموعه

حضرت معصومه(س)


خلاصه :

باسلام . امروز می خواهم درباره حضرت معصومه (س) صحبت کنم تا کمی بیشتر با ایشان آشنا شوید . امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد . یاعلی 👇

🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸

 

حضرت معصومه(س) با نام اصلی فاطمه، دختر  امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. او برترین دختر امام کاظم(ع) دانسته شده و گفته‌اند در میان فرزندان امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای معصومه نیست. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. درباره  ازدواج او نیز اطلاعات چندانی در دست نیست .

حضرت معصومه سلام الله علیها
حرم حضرت معصومه(س)
حرم حضرت معصومه (س)
نام فاطمه معصومه (س)
نقش

 

امام زاده وخواهر امام رضا (ع)

زادروز

 ۱ ذی القعده سال۱۷۳

زادگاه مدینه
درگذشت ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ق
مدفن  قم
محل زندگی مدینه
لقب(ها) معصومه، کریمه اهل‌بیت، طاهره، حمیده، بَرَّه (نیکوکار)، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، اُخت الرضا
پدر امام موسی کاظم(ع)
مادر نجمه خاتون
طول عمر

۲۸ سال

 

درگذشت

حضرت معصومه در سال ۲۰۱ق به درخواست برادرش امام رضا(ع) و برای دیدار او از مدینه راهی ایران شد، اما در راه بیمار شد و به درخواست اهالی قم به آن شهر رفت و در خانه شخصی به نام موسی بن خَزْرَج اَشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت. جنازه وی در قبرستانی به نام بابِلان (حرم کنونی) دفن شد. سید جعفر مرتضی عاملی (درگذشت: ۱۴۴۱ق) بر این باور است حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است. 

شیعیان فاطمه معصومه(س) را بزرگ می‌دارند، برای زیارت او اهمیت قائل‌اند و روایاتی درباره او نقل می‌کنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. گفته شده پس از حضرت فاطمه(س) او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است.

کاشی‌کاری معرق متعلق به حرم حضرت معصومه (س) است و امام رضا (ع): هر کس او (حضرت معصومه) را با شناخت از جایگاهش زیارت کند، بهشت برای اوست.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران