بدون مجموعه

تسبیحات حضرت زهرا (س)


خلاصه :

🌺با سلام 🌺 بنده امروز می خواهم درباره تسبیحات حضرت زهرا (س) صحبت کنم . امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد. 👇🌺یاعلی🌺 👇

🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸

تسبیحات حضرت زهرا (س)

تسبیحات حضرت زهرا(س) ذکری شامل ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۳ بار سبحان الله. بنابر روایات، این ذکر را پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) آموخت. در منابع حدیثی، روایات فراوانی درباره اهمیت تسبیحات حضرت زهرا(س) پس از نمازهای واجب روزانه آمده و جزو مشهورترین تعقیبات شمرده می‌شود و امام باقر(ع) آن را مصداق یاد خدا و ذکر کثیر دانسته است.

دستور تسبیحات

تسبیح فاطمه به این صورت است:      ۳۴ بار الله اکبر     ۳۳ بار الحمدلله     ۳۳ بار سبحان الله

اهمیت تسبیحات حضرت زهرا (س)

  در منابع شیعه نسبت به تسبیحات فاطمه (س)توجه فراوانی شده‌است و اهمیت آن بسیار زیاد قلمداد می‌شود. 

از محمد بن علی(ع) (امام پنجم شیعه) نقل شده‌است:  

    «خدای تعالی با چیزی بهتر از تسبیح زهرا تمجید و عبادت نشده‌است زیرا اگر بهتر از آن چیزی بود، رسول خدا آن را به فاطمه می‌آموخت.»

  از جعفر صادق(ع)، امام ششم شیعیان نقل شده‌است:     

«تسبیح زهرا صد ذکر است ولی در میزان سنجش اعمال، هزار ذکر محسوب می‌گردد، شیطان را دور و خدای تعالی را راضی می‌کند. ما همان‌طور که به بچه‌های خود دستور می‌دهیم نماز بخوانند، دستور می‌دهیم تسبیح فاطمه را بگویند. کسی که تسبیح فاطمه زهرا را درست بعد از نماز واجب و قبل از برخاستن از سجاده بگوید، و آن را به گفتن لااله الا الله ختم کند، خدای تعالی او را می‌آمرزد.» 

تسبیحات حضرت زهرا در منابع اهل سنت :

  در منابع سنی نیز روایت تسبیح فاطمهٔ زهرا به صورت احادیث صحیح نقل شده‌است که از جمله آن‌ها به حدیث ذیل از علی بن ابیطالب اشاره می‌شود که:   

    فاطمه نزد من از وضع دستان خود بر اثر آسیاب کردن شکایت کرد پس به او گفتم که نزد پدر خود برو و از او تقاضای گرفتن خادم و کنیزی برای خود کن پس هنگامی که نزد پدر خود رفت به او فرمود که آیا می‌خواهید به شما چیزی یاد دهم که از خدمتگزار برای شما بهتر باشد؟ آنگاه گفت که هنگام خواب ۳۳ بار تحمید (الحمدلله) و ۳۳ بار تسبیح (سبحان الله) و ۳۴ بار تکبیر (الله اکبر) بگویید. 

تسبیح تربت

  فاطمه تسبیحی با نخ پشمی درست کرده بود و با آن ذکرها را می‌شمرد. وقتی که حمزه کشته شد، فاطمه از خاک قبر حمزه تسبیح ساخت و همین سیره بعدها ادامه یافت تا

اینکه تسبیح را از تربت حسین بن علی ساختند. جعفر صادق در اینباره گفته‌است: «ثواب ذکر با تسبیح تربت امام حسین ۷۰ برابر است.»

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران