بدون مجموعه

روش صحيح تنفس در قرائت


خلاصه :

🌺باسلام . 🌺بنده امروز می خواهم درباره روش صحیح نفس در قرائت صحبت کنم . امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد. یاعلی 👇👇

روش صحيح تنفس در قرائت:

یکی از نکات مهم در نفس گیری ورود هوا  به شش ها  در هنگام  تلاوت قرآن است که باید توسط  پرده دیافراگم صورت پذیرد و نباید هوایی که وارد شش ها می شود از طریق سینه ها باشد زیرا به سرعت در هنگام تلاوت نفس تمام می شود.به طور دقیق تر آن نفس گیری ای صحیح است  که در هنگام پر کردن شش ها شکم جلو بیاید که این همان نفس گیری دیافراگمی است. 

روش درست تنفس در قرائت، استنشاق هوا از بينی است، زيرا بينی هوا را گرم  می کند و  به  وسيله ی  مخاط های کناره ی خود آن  را تمیز،صاف ونرم می کند . 

هوای  ورودی  به شش ها  بدون وجود  غبار  وارد می شود و  در اثر عبور از  تارهای  صوتی  آن  را مرطوب می کند در  حالی که اگر هوا از راه دهان  وارد شود شود  ممکن  است  که تارهای  صوتی  را خشک کند. 

نکته دیگر در این موضوع نفس گیری به صورت کاملا آرام به طوری که صدای کشیدن نفس شنیده نشود باید انجام شود.

موضوعی که در مسابقات قرآن به عنوان نمره  منفی از  شرکت کنندگان  کسر نمره می شود.  در هنگام تلاوت قرآن قاری نباید به صورت خمیده بنشیند و قرآن بخواند بلکه بدن او کاملا صاف باید باشد تا فشاری بر روی شش ها نیاید . اين  سه عمل ، در حين قرائت به   قاري کمک   بسيار   مي کند [مجموعه نرم افزارهاي آموزشي آشنايي  با دستگاه ها و  نغمات قرآني].   برای  اوج  گرفتن  در  پرده هاي صوتي بالا، بهتر است که ريه ها را از هواي مرده، خالي کرد و با راندن سينه به جلو، تنفس عميق انجام داد

*راه های ازدیاد نفس* 

الف) خواندن و تمرین زیاد: این مورد اضافه بر ازدیاد نفس به مرور زمان تارهای صوتی را قوی تر و نرمتر کرده و باعث پختگی و آمادگی بیشتر در صدا خواهد بود. 

ب) تمرین کردن به صورت گروهی: به این ترتیب که  یک آیه و  یا قسمتی از آیه را انتخاب کرده و هر یک از افراد ،آن قسمت را تلاوت کنند و همزمان  با تلاوت  هریک ، زمان گرفته شود چون  این شیوه ، حالت مسابقه و رقابت بین افراد بوجود می آورد ،  هر یک سعی  می کنند  که قسمت  بیشتری از آیه را قرائت کنند و زمان بیشتری را به تلاوت بپردازند ، در نتیجه بعد  از مدتی  خود افراد متوجه خواهند شد که نفس آنها بر اثر تمرین ها بیشتر شده است. 

ج) ورزش کردن: ورزش هایی از  قبیل پیاده  روی ،  کوه پیمایی،  نرمش کردن ،   طناب زدن  و  به خصوص شنا کردن ، شنا کردن به این معنی  که زیر آب رفته و نفس خود را حبس کنیم و تا زمانی که می توانیم در زیر آب بمانیم . اگر بتوانیم  در روز حداقل ۳۰دقیقه ،  یک  یا چند مورد از  ورزش های مذکور را عملی کنیم بدون شک نقش  به سزایی  در ازدیاد نفس  می تواند  داشته باشد .  با عملی کردن روش های مذکور  و یا حتی  یکی از آنها طبیعتاً  به مرور  زمان  شش ها که هوا را در  خود جای می دهند  بزرگتر شده ،  می توانند هوای  بیشتری را در خود جا دهند ،  ( همانند بادکنک که هر چه هوای بیشتری داخل آن  شود بزرگتر می شود) در نتیجه قاری می تواند با نفس زیاد که لازمه یک تلاوت زیبا و جذاب است قرائت  بهتری از خود ارائه دهد.

  از ورزش  های مهم  در زیاد  شدن نفس  شنا و دویدن به صورت مداوم است که به طور خارق العاده ای نفس را زیاد می کند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران