مقالات

از گلکسی رینگ تا لپ‌تاپ با نمایشگر شفاف؛ نگاهی به جذاب‌ترین فناوری‌های MWC ۲۰۲۴


خلاصه :

کنگره جهانی موبایل رویدادی است که در بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود و شرکت‌ها جدیدترین دستاوردهایشان را طی آن درنمایش  می‌دهند. 

طرح‌های مفهومی

گوشی خم‌شونده موتورولا 

با نگاهی به تاریخچه گوشی‌ها، متوجه تکامل شگفت‌‌انگیز این دستگاه‌ها می‌شویم که امروزه به خلق گوشی‌های تاشو منجر شده است. بااین‌حال موتورلا در رویداد MWC 2024، گوشی مفهومی جدیدی را نشان داد که می‌توانید با پیچیدن آن دور مچ دستان‌تان، همانند یک ساعت هوشمند بزرگ از آن استفاده کنید.

MWC

هنوز مشخص نیست که این طراحی چه کاربرد‌هایی برای مشتریان دارد، اما بی‌شک تحول عظیمی در ساخت گوشی‌های آتی خواهد بود. موتورولا در ساخت این گوشی خم‌شونده، از پنل منعطف ۶.۹ اینچی OLED مبتنی بر پلاستیک استفاده کرده و از نمای جلو نیز دستگاه کمی کشیده‌تر از مدل‌های عادی به‌نظر می‌رسد. پنل پشتی گوشی نیز از چندین لایه و بافت نرم تشکیل شده تا استفاده از آن راحت‌تر شود.

گوشی خم‌شونده سامسونگ 

کره‌ای‌ها نیز در رویداد امسال بی‌کار نبودند و از گوشی مفهومی خم‌شونده خود با نام Cling Band رونمایی کردند. این گوشی به نمایشگر منعطف OLED مجهز شده و همانند طرح موتورلا، می‌تواند به‌عنوان تلفن‌همراه یا ساعت هوشمند استفاده شود. همچنین از لحاظ ظاهری نیز تفاوت چندانی بین این گوشی و سایر مدل‌ها در حالت عادی وجود ندارد. 

MWC

در پنل پشتی علاوه بر دوربین،‌ حسگرهای سلامتی مانند سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب و سایر معیارهای سلامتی تعبیه‌ شده‌اند تا شباهت بیشتری به ساعت‌های هوشمند پیدا کند. بااین‌حال به‌دلیل ابعاد بزرگ این کانسپت، قادر به استفاده مداوم آن روی دست‌تان نخواهید بود و زمانی که به‌عنوان یک گوشی از آن استفاده کنید، طبیعتاً امکان استفاده از حسگرهای نام‌برده را نخواهید داشت. 

لپ‌تاپ

لنوو تینک‌بوک ترنسپرنت دیسپلی

MWC

لپ‌تاپ لنوو تینک‌بوک ترنسپرنت دیسپلی، دیگر کانسپتی است که حس علمی-تخیلی را به کاربران می‌دهد. در طرح این لپ‌تاپ، از نمایشگر ۱۷.۳ اینچی microLED استفاده شده و مانیتور شفاف آن، زیبایی خاصی را به دستگاه می‌بخشد. هنگامی که پیکسل‌های نمایشگر این لپ‌تاپ در حالت خاموش قرار می‌گیرند، شفافیت 55 درصدی را ارائه می‌کنند؛ اما وقتی پیکسل‌ها روشن می‌شوند، با صفحه‌ای تماماً کدر روبه‌رو می‌شوید که روشنایی آن می‌تواند تا 1000 نیت بالا برود. علاوه‌ بر موارد اشاره‌شده، این لپ‌تاپ قادر است تا با کمک یک دوربین، اشیا پشت نمایشگر را تشخیص و آن‌ها را نمایش دهد.

گجت‌های پوشیدنی

Humane AI Pin

مدتی پیش و در طول رویداد CES 2024، شاهد معرفی Rabbit 1 بودیم؛ دستگاهی که در عین جمع‌وجور بودن، می‌تواند نقش یک دستیار هوشمند شخصی را به‌خوبی ایفا کند. حالا رقیب این گجت هوشمند، یعنی Humane AI Pin طی رویداد MWC 2024 در معرض نمایش قرار گرفت؛ گجتی که به‌صورت مغناطیسی به لباس می‌چسبد و قادر است همانند یک دستیار هوشمند در هر جایی شما را همراهی کند.

MWC

حضور هوش مصنوعی در AI Pin ملموس است و این گجت همراه با یک دستیار مجازی مبتنی بر AI روانه بازار می‌شود. با چنین قابلیتی، می‌توانید با Humane AI Pin صحبت کنید و این دستگاه پس از بررسی درخواست شما، به جست‌وجوی موارد مورد نظرتان می‌پردازد. اگرچه فقدان نبود نمایشگر در AI Pin احساس می‌شود، اما سازنده گجت، یعنی شرکت Humane، تلاش کرده تا با ارائه یک پروژکتور داخلی، اطلاعات‌ مدنظرتان را تا حد توان به شما نمایش دهد. این گجت همچنین می‌تواند در ضبط ویدیو، تماس‌گرفتن و عکاسی نیز به شما کمک کند. Humane AI Pin به‌زودی و با برچسب ۷۰۰ دلاری در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

گلکسی رینگ سامسونگ 

MWC

در ژانویه ۲۰۲۴ و طی رویداد گلکسی آنپکد بود که سامسونگ از معرفی گلکسی رینگ در آینده‌ خبر داد. حالا در MWC 2024، کره‌ای‌ها این حلقه هوشمند را در معرض نمایش گذاشتند تا فاز جدیدی از فعالیت در حوزه پایش سلامت را در پیش بگیرند. این دستگاه ظاهراً وزن کمی دارد و در سه رنگ پلاتینیومی، مشکی سرامیکی و طلایی راهی بازار خواهد شد. «هون پاک»، معاون سلامت دیجیتال سامسونگ، پیرامون قابلیت‌های ردیابی این حلقه اذعان داشته که گلکسی رینگ می‌تواند با نظارت بر وضعیت ضربان قلب و سایر پارامترهای سلامتی، نمره‌ای به‌صورت روزانه برای تعیین میزان آمادگی شما برای انجام فعالیت‌های گوناگون ارائه کند.

فناوری

فناوری E-Color

MWC

در رویداد CES 2024 شاهد معرفی این قابلیت توسط اینفینیکس بودیم و نسخه پیشرفته‌تر آن در مراسم MWC در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. در این نسخه رنگ‌های بیشتری برای انتخاب در دسترس شما قرار دارد و با تقسیم پنل پشتی به بخش‌های مختلف، قادر به کنترل رنگ‌های هر قسمت به‌صورت مجزا از طریق اپلیکیشن مربوطه خواهید بود. البته که این فناوری به تغییر رنگ پنل پشتی محدود نمی‌شود و می‌توانید با انیمیشن‌های مختلف، آن را شخصی‌سازی کنید. بدین‌منظور قادر به استفاده از الگوهای رنگی یا انیمیشن‌های متفاوت برای نمایش اعلان‌ها خواهید بود و حتی امکان تنظیم این تغییرات به‌صورت روزبه‌روز یا ساعت‌به‌ساعت نیز وجود دارد.

تکنولوژی EYE TRACKING آنر مجیک ۶ پرو 

MWC

در طول رویداد MWC 2024، شاهد معرفی جهانی آنر مجیک ۶ پرو بودیم. بااین‌حال چیزی که دستگاه آنر را از دیگران متمایز می‌کند، فناوری ردیابی چشم یا Eye Tracking است که به‌شکل کنترل یک ماشین توسط آنر نمایش داده شد. با نگاه‌کردن به هر یک از دکمه‌ها به مدت دو تا سه ثانیه، وظایف مربوط به آن انجام می‌شود و در آخر، خودرو به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند و حتی موتور آن روشن یا خاموش می‌شود. به‌طورکلی این فناوری امکان کنترل و بررسی اعلان‌ها را با استفاده از چشما‌ن‌تان و بدون لمس گوشی فراهم می‌کند. برای نمایش این فناوری،‌ آنر با مجله «اتوکار» (Autocar) همکاری کرده است.

گوشی‌

انرجایزر Hard Case P28K

MWC

تنها نکته‌ای که این گوشی را از سایر موبایل‌های معرفی‌شده در MWC 2024 متمایز می‌کند، باتری ۲۸ هزار میلی‌آمپرساعتی آن است که ظرفیت چندین‌برابری نسبت به پرچمداران فعلی دارد. گوشی جدید انرجایزر با یک‌بار شاٰرژ، تا ۱ هفته دوام می‌آورد و خوراک طبیعت‌گردها و مسافران است. از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به صفحه‌نمایش ۶.۷۸ اینچی فول اچ‌دی پلاس، تراشه Helio G99، دوربین اصلی ۲۰+۶۴ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و گواهی IP69 اشاره کرد. Hard Case P28K در ماه اکتبر سال جاری میلادی با قیمت اولیه 271 دلار روانه بازار می‌شود. 

تبلت

نسل دوم نوبیا پد 3D 

MWC

دومین نسخه از تبلت‌ نوبیا پد 3D درحالی معرفی شد که برای مشاهده تصاویر سه‌بعدی دیگر به عینک یا سایر ابزار جانبی نیازی ندارید. همچنین این تبلت از فناوری Neovision 3D Anytime بهره می‌برد که قادر به تبدیل محتواهای دو‌بعدی به سه‌بعدی در لحظه است و تجربه متفاوت و جذابی را برای کاربران رقم می‌زند. از دیگر مشخصات این دستگاه می‌توان به صفحه‌نمایش ۱۲.۱ اینچی با وضوح ۲.۵K و رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و باتری ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی اشاره کرد. 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران